Så här kan du bli kvitt sömnbesvären – med ett receptfritt läkemedel

Under förra året rapporterade mer en var tredje svensk att de är drabbade av sömnbesvär från och till1. Dålig sömnkvalitet, avbruten sömn nattetid eller för tidigt uppvaknande på morgonen är vardagsmat för många. Sömnbesvär som leder till sömnbrist går inte sällan ut över humöret, koncentrationsförmågan och möjligheten att prestera på dagtid. Men nu finns behandling - i form av ett receptfritt läkemedel på apotek!

Stress och oro kan göra det svårt att sova gott. Tankar och bekymmer har en tendens att dyka upp med ens vi släcker lampan på nattduksbordet. Samma oro stannar ofta kvar under natten, med försämrad sömnkvalitet som resultat. Som tur är finns nu ett nytt behandlingsalternativ!

Behandling av sömnbesvär

Det är alltid en god idé att följa tips och råd för bättre sömn och se över kvällsrutin och sovrumsmiljö. Men ibland är en god sömnhygien inte nog. För vissa krävs receptbelagd sömnmedicin men för många kan ett receptfritt läkemedel vara fullt tillräckligt. Oavsett om man väljer ett receptbelagt eller receptfritt alternativ, skiljer man ofta mellan två typer av sömnbesvär – insomningsbesvär och sömnrubbningar. Insomningsbesvär är ju som det låter, en svårighet att somna på kvällen. Men hur är det då med sömnrubbningar? Hur yttrar det sig det?

Sömnrubbningar kan manifesteras på olika sätt. Vissa sover oroligt och vaknar flera gånger per natt medan andra vaknar alldeles för tidigt på morgonen utan förmåga att somna om. Nu har det kommit ett nytt receptfritt läkemedel som används vid denna typ av sömnrubbningar!

Nytt läkemedel vid sömnrubbningar

Lunixen® (Valeriana officinalis) är ett nytt receptfritt läkemedel med klinisk dokumenterad effekt. Läkemedlet förbättrar sömnkvalitet och motverkar därför avbruten sömn, så som uppvaknande under natten eller allt för tidigt uppvaknande på morgonen. Det finns inget beroende rapporterat vid användning av detta läkemedel2

Detta är Lunixen®

Lunixen är ett receptfritt läkemedel som förbättrar sömnkvalitet och motverkar sömnavbrott. Lunixen har klinisk dokumenterad effekt på sömnproblem så som orolig sömn och nattliga uppvaknanden. Tas dagligen för optimal effekt. Det finns inga rapporter om beroendeutveckling, dåsighet eller ”hangover” vid användning av läkemedlet. För vuxna och barn över 12 år2. Köps på apotek. 

  • Förbättrar sömnkvalitet
  • Motverkar sömnavbrott
  • Inget beroende rapporterat

Läs mer om Lunixen här

Inget beroende rapporterat

Sömnbesvär är en vanlig orsak till läkarbesök och förskrivning av receptbelagd sömnmedicin i Sverige. Men ett receptfritt läkemedel som exempelvis Lunixen, kan vara tillräckligt för många. Det finns inga rapporter om beroendeutveckling vid användning av detta läkemedel2

Effekt av Lunixen

Den verksamma substansen i Lunixen förbättrar både sömnkvalitet och motverkar sömnavbrott. Daglig användning över tid är att rekommendera för att behandlingen ska kunna bidra till ett ändrat sömnmönster och bättre sömnkvalitet. Effekten av behandlingen ökar gradvis och optimal effekt uppnås efter 2-4 veckor2.  

Godkänt av Läkemedelsverket

Läkemedelsverket granskar ansökningar och godkänner läkemedel i Sverige. Lunixen är godkänt av Läkemedelsverket och är registrerat som ett väletablerat växtbaserat läkemedel för personer över 12 år.    

Här köper du Lunixen

Lunixen köps receptfritt på apotek, klicka här för att komma till återförsäljarlistan! 

Vad är insomni?

Med insomni menas en upplevd otillräcklig nattsömn, vilket medför en nedsättning av individens välbefinnande och funktionsförmåga.

Dagtidssymtom kan inkludera trötthet, brist på energi, irritabilitet och/eller nedsatt koncentrations- och minnesförmåga. Insomni påverkar både sömnlängd samt sömnkvalitet och karakteriseras genom:

 

  • Förlängd insomningstid
  • Avbruten sömn
  • För tidigt uppvaknande på morgonen3.

 

10 råd för bättre sömn

Kombinera gärna Lunixen med att se över faktorer som kan påverka din sömn negativt. Här nedan hittar du 10 råd för bättre sömn4

  1. Inarbeta fasta tider när du går lägger dig och stiger upp.

 2. Undvik att sova på dagen (en tupplur på högst 20 minuter är okej).

 3. Sätt av tid under dagen för att tänka igenom eventuella bekymmer.

 4. Undvik kaffe, te och koffeinhaltiga drycker efter kl. 17.

 5. Undvik alkohol eller tobak innan läggdags.

 6. Undvik att titta på klockan under natten.

 7. Träning är nyttigt, men undvik hård fysisk träning i anslutning till att du ska gå och lägga dig.

 8. Se till att det är svalt och skönt i sovrummet och undvik ljus eller oljud.

 9. Gå upp och gör något annat om du ligger och har svårt att somna.

 10. Undvik dator, surfplatta och TV alldeles innan det är dags att gå och lägga dig eller när du är vaken på natten.

 

Referenser: 

  1. Folkhälsomyndigheten (https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/statistik-psykisk-halsa/vuxnas-psykiska-halsa/)
  2. Lunixen bipacksedel (https://www.sanapharma.se/product/lunixen/
  3. Läkemedelsverket (https://lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/somnstorningar.html)
  4. Vårdguiden ( https://www.1177.se/liv–halsa/stresshantering-och-somn/somnsvarigheter/)   

Lunixen® (Valeriana officinalis L.) Växtbaserat läkemedel använt vid lindrig oro och sömnrubbningar. Receptfritt. Från 12 år, rekommenderas inte till gravida eller ammande. Förmåga att framföra fordon kan påverkas, iaktta försiktighet. Rådfråga läkare om symtomen kvarstår/förvärras efter 2 veckors användning. Inga läkemedelsinteraktioner finns rapporterade. Optimal effekt av behandlingen uppnås efter 2-4 veckor. Läs bipacksedeln noga, ändrad senast 2018-12-12.  För mer info: www.fass.se

Sana Pharma Medical AS | Enebakkeveien 117 A, 0680 Oslo, Norge | post@sanapharma.se | www.sanapharma.se

Publicerat: 7. maj 2019. Ändrad senast: 27. juni 2019