#myt3: Sömnen före midnatt är viktigast…eller?

Falskt. Det är de första 4 timmarna som är viktigast. Oavsett vilken sida av midnatt de infaller på. Det är nämligen då vi befinner oss i djupsömn. Påståendet stämde kanske bättre förr i tiden – då man generellt sett gick och lade sig tidigare på kvällarna1,2.

För att förstå när vi bäst tillgodogör oss sömnen måste vi först veta lite om hur vår sömn fungerar. Sömnen består av olika faser; insomning, bassömn, djupsömn och drömsömn (även kallad REM-sömn). Anledningen till att de första 4 timmarnas sömn är viktigast för oss är helt enkelt att det är då som merparten av djupsömnen inträffar. Djupsömn upptar ca en fjärdedel av tiden vi sover och är det är i djupsömnen som den mesta återhämtningen sker3. En förutsättning till att vi över huvud taget kommer ner i djupsömn är naturligtvis att vi lyckas komma till ro och varva ner tillräckligt för att somna vilket ibland kan vara svårt. Något som brukar kallas för insomningsbesvär.

Läs om ett receptritt läkemedel använt vid tillfälliga insomningsbesvär här.

Sova på dagen?

Så om nu det inte spelar så stor roll på vilken sida om midnatt vi somnar, betyder det då att vi kan sova på dagen istället? Nej, säger forskarvärlden som menar att vi människor mår bäst av att sova på natten och att skälet till detta är den nedärvda, så kallade, biologiska klockan4.

Läs mer: Den biologiska klockan

Den biologiska dygnsrytmen, även kallad den cirkadiska rytmen, styrs av skiftet mellan ljus och mörker och har observerats hos både växter och djur, men också svampar och bakterier4. Att vi människor sover och tar det lugnt under dygnets mörka timmar har helt enkelt varit en evolutionär fördel, bland annat på grund av att vi har dåligt mörkerseende. Men med det sagt så betyder det inte att alla människor har precis samma dygnsrytm. Vissa är kvällströtta och morgonpigga medan andra är pigga på kvällen och morgontrötta. Men oavsett vilken kategori du räknar dig själv till så gör du bäst i att sova på natten. Kroppen är predisponerad och inställd för sömn under kvällen och natten och då, när ämnesomsättningen är låg, är det som lättast att både somna och få den viktiga djupsömnen4.

Läs mer om årets nobelpris i medicin och den biologiska klockan här . 

Vikten av en god sömn

God sömn är en viktig komponent till god hälsa och välbefinnande. Det är under sömnen som din kropp och hjärna återhämtar sig och bearbetar intryck. God sömn gör inte bara att du lättare klarar av stress och påfrestningar, den minskar också risken för en rad sjukdomar3. Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen har sömnproblem minst en gång i veckan5. Det finns många olika orsaker till sömnlösa nätter; förutom kan det handla om allt från fysiologiska faktorer som övervikt eller sjukdomstillstånd till depression och tillfälliga livskriser.

Det finns en del saker du kan göra själv om du upplever att du hamnat i en negativ sömncirkel. Genom att göra små livsstilsförändringar kan man ibland komma till rätta med sömnbesvären, på egen hand.

Tips!  Läs mer här om vad du själv kan göra för att öka dina chanser att somna gott

Behandling

Ibland hjälper inte enbart livsstils- eller vardagliga förändringar kring sovrutin. Det finns ett receptfritt läkemedel använt vid lindriga symtom på oro och insomningsbesvär, på apotek. Sedix är ett traditionellt växtbaserat läkemedel vars aktiva substans, passionsblomma (Passiflora incarnata), har en lång behandlingstradition6. Du kan köpa Sedix receptfritt på samtliga apotekskedjor i Sverige eller beställa hem genom att klicka på länken här

  • Vid mild  oro
  • Insomningsbesvär
  • Inget beroende rapporterat       
 
 

Sedix® (Passiflora incarnata) är ett registrerat traditionellt växtbaserat läkemedel. Receptfritt. Lindriga symtom på nervös anspänning: 1–2 tabl. morgon och kväll. Insomningsbesvär: 1–2 tabl. ½ tim. före läggdags. Rekommenderas inte till barn under 12 år, gravida eller ammande. Rådfråga läkare eller vårdpersonal om symtomen förvärras eller inte förbättras inom 2 veckor. Behandlingen bör inte överstiga 6 månaders kontinuerlig användning. Samtidig användning av Sedix och syntetiska lugnande läkemedel (t.ex. bensodiazepiner) rekommenderas inte, såvida inte samtidig användning har ordinerats av läkare. Indikationerna för ett traditionellt växtbaserat läkemedel grundar sig uteslutande på erfarenhet av långvarig användning. Läs bipacksedeln noga före användning. Bipacksedeln senast ändrad 2016-11-21.  Referenser: 1. www.sömn.se, 2. www.stressforskning.su.se, 3. www.1177.se, 4. www.svd.se, 5. Folhälsomyndigheten, 6. www.fass.se

 

Publicerat: 31. oktober 2017. Ändrad senast: 14. november 2017