#myt2: Vuxna ska sova 8 timmar per natt…eller?

Falskt. Det går inte att säga att alla vuxna behöver sova 8 timmar per natt. Det exakta sömnbehovet varierar från person till person, påverkas av livssituationen i stort och över tid. Däremot visar forskning på att de flesta vuxna sover och mår bra av 7-8 timmars sammanhängande sömn. Men det finns som sagt de som behöver sova både mer än 8 timmar och de som klarar sig på 6 timmar eller mindre1.

Sömnbehovet är individuellt och varierar ofta genom livet. Antalet timmar som behövs för att fungera optimalt påverkas av många olika faktorer. Exempelvis av genetiskt arv, ålder, hälsa och yttre omständigheter så som sovrumsmiljö och livssituation. Så, vad som är det optimala antalet timmars sömn för just dig är svårt att säga. Den bästa måttstocken på om vi sover tillräckligt är hur utvilade vi känner oss under dagtid, helt enkelt. Sover du relativt få timmar per natt men ändå inte känner dig orkeslös och trött under dagtid, så sover du nog med största sannolikhet tillräckligt. Känner du sig ofta trött under dagtid är sannolikheten större att du inte får tillräckligt mycket sömn2.

Sömnbesvär är vanligt

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen har sömnproblem minst en gång i veckan3. Det finns många olika orsaker till sömnlösa nätter; allt från fysiologiska faktorer som övervikt eller sjukdomstillstånd till depression och tillfälliga livskriser kan påverka din sömn negativt. En annan vanlig orsak är svårigheter att slappna av och komma till ro på kvällen. Något som brukar kallas för insomningsbesvär.

Läs mer om insomningsbesvär här!

Vikten av en god sömn

God sömn är en viktig komponent till god hälsa och välbefinnande. Det är under sömnen som din kropp och hjärna återhämtar sig och bearbetar intryck. God sömn gör inte bara att du lättare klarar av stress och påfrestningar, den minskar också risken för en rad sjukdomar1. Tyvärr är det många som lider av sömnproblem.

Egenvård

Kunskap är makt, brukar det heta och det gäller inte minst när det kommer till din egen sömn. Ett första steg till förbättrad sömn kan vara att samla kunskap. En bra utgångspunkt för att få ordning på din sömn kan vara att ta reda på hur många timmars sömn som är optimalt för just dig. Ett tips kan vara att föra sömndagbok. Skriv upp hur många timmar du sover och skatta vid dagens slut hur pigg alternativt trött du varit under dagen. Gör detta i minst två veckor. Det kommer förhoppningsvis ge dig en indikation på inom vilket sömnspann du bör befinna dig för att må bra.

Sover du för lite? Genom att göra små förändringar i din vardag kan du själv öka chanserna att vakna utvilad.

8 råd för bättre sömn

 

  1. Var fysiskt och/eller mentalt aktiv under dagen. Ett aktivt liv bygger upp sömnbehovet.
  2. Varva ner 1-2 timmar före sänggåendet. Nedvarvning kan handla om att läsa en bok eller ta ett varmt bad.
  3. Undvik kaffe och alkohol, digitala skärmar, arbete, och hushållssysslor 1-2 timmar före sänggåendet.
  4. Försök att hantera stress och oro före du går och lägger dig.
  5. Om du har svårt att varva ned på kvällen, pröva gärna en avslappningsövning, yoga eller något annat som får dig att koppla av.
  6. Sovrummet ska vara svalt (helst inte varmare än 18 grader), tyst och mörkt. Använd gärna öronproppar och en ögonmask om sovmiljön störs av buller och ljus.
  7. Om du har svårt att somna: ligg inte kvar i sängen mer än 20 minuter. Gå upp istället och gör något småtråkigt, t ex läs en bok som inte engagerar. När ögonlocken blir tunga och du känner dig sömnig går du tillbaka till sängen och försöker på nytt att somna
  8. Om du har sovit dåligt under natten, stig ändå upp när klockan ringer vid din vanliga uppstigande tid. En störd sömn bygger upp sömnbehovet vilket ger goda förutsättningar för att du sover extra djupt nästa natt.

    www.stressforskning.su.se

Behandling

Ibland hjälper inte enbart livsstils- eller vardagliga förändringar kring sovrutin. Nu finns det ett receptfritt läkemedel använt vid lindriga symtom på oro och insomningsbesvär. Sedix är ett traditionellt växtbaserat läkemedel vars aktiva substans, passionsblomma (Passiflora Incarnata), har en lång behandlingstradition. Du kan köpa Sedix receptfritt på samtliga apotekskedjor i Sverige eller beställa hem genom att klicka på länken nedan.             

  • Vid oro
  • Insomningsbesvär
  • Inget beroende rapporterat                 
    

 

Sedix® (Passiflora incarnata) är ett registrerat traditionellt växtbaserat läkemedel. Receptfritt. Lindriga symtom på nervös anspänning: 1–2 tabl. morgon och kväll. Insomningsbesvär: 1–2 tabl. ½ tim. före läggdags. Rekommenderas inte till barn under 12 år, gravida eller ammande. Rådfråga läkare eller vårdpersonal om symtomen förvärras eller inte förbättras inom 2 veckor. Behandlingen bör inte överstiga 6 månaders kontinuerlig användning. Samtidig användning av Sedix och syntetiska lugnande läkemedel (t.ex. bensodiazepiner) rekommenderas inte, såvida inte samtidig användning har ordinerats av läkare. Indikationerna för ett traditionellt växtbaserat läkemedel grundar sig uteslutande på erfarenhet av långvarig användning. Läs bipacksedeln noga före användning. Bipacksedeln senast ändrad 2016-11-21.  Referenser: www.1177.se, 2. www.doktorn.com, 3. www.folkhalsomyndigheten.se

 

Publicerat: 18. oktober 2017. Ändrad senast: 14. november 2017